«Відьомська» ялинка біля Софії: як відреагували українські релігійні структури

Встановлена на Софіївській площі у Києві ялинка не лише стала предметом критики та жартів через свій несмак, але й викликала зацікавлення з боку представників українських християнських конфесій.

Так, тему головної різдвяної ялинки країни, що була прикрашена «відьомським» капелюхом, 10 грудня на своєму засіданні поміж інших питань обговорила Рада євангельських протестантських церков України. Результатом обговорення став відкритий лист до київського міського голови Віталія Кличка.

«Починаючи з Середніх віків, європейська традиція встановлення прикрашеної ялинки на Різдво, яка пізніше набула поширення і на наших теренах, мала саме релігійне і глибоко символічне значення. Так, сама ялинка, будучи вічнозеленим деревом, символізує вічне життя, дарувати яке людям і прийшов Ісус Христос. Ялинка завжди увінчувалася зіркою в пам’ять про Різдвяну зірку, яка вела мудреців на поклоніння новонародженому Христу. При цьому наголошуємо, що Різдво Ісуса Христа є історичною подією, яка святкується у всьому світі, незалежно від можливих розбіжностей у традиціях святкування. Відтак різдвяні символи і надалі мають залишатися такими, не повинні втрачати свого значення і не можуть бути замінені іншими», – йдеться у зверненні РЄПЦУ.

«З огляду на зазначене, прикрашення центральної ялинки не традиційною зіркою, а капелюхом, який сприймається саме як відьмацький атрибут, є нехтуванням та образою релігійних почуттів киян та інших громадян нашої країни, які є християнами. Особливого цинізму ситуація набуває з огляду на те, що це відбувається на Софійській площі, яка має сакральне значення для усіх християн нашої країни, і на фоні Святої Софії. Крім того, як віруючі люди, ми глибоко переконані, що такі символічні моменти мають своє відображення у духовному світі, ми бажаємо, щоб Господнє благословення і надалі перебувало над Києвом, а тому категорично заперечуємо проти заміни різдвяних символів іншими, окультними, наслідком чого може стати втрата Божого благословення, що є однозначно немудрим і неправильним», – наголошують протестантські лідери.

Водночас у РЄПЦУ готові допустити, що автори саме такої концепції зовнішнього вигляду центральної ялинки припустилися цього через незнання її символічного різдвяного значення і не мали на увазі образити релігійні почуття віруючих громадян. «У такому випадку доречною була би зміна концепції і увінчування ялинки саме зіркою, а не капелюхом», – додають автори звернення.

На ситуацію відреагували і в Православній Церкві України.

Спершу скандальну ялинку прокоментував архієпископ Євстратій Зоря.

«Питання не в “художній цінності” капелюхів на ялинках, встановлених на Софійській площі. У мережі вже повно порівнянь із різноманітними речами, яким точно не місце на святковому майдані. Питання в тому, що сама цьогорічна концепція оформлення СВІДОМО замислена так, щоби якнайменше було асоціацій з Різдвом Христовим», – йдеться у дописі ієрарха на особистій сторінці.

«Чи від цього для християн свято буде меншим? Аж ніяк. Зрештою, на Софіївський площі навіть спеціальні антирелігійні карнавали проводили та “святкування Червоної пасхи”. І це пережили. Бо Різдво Христове, на відміну від казок і їхніх персонажів, як і від байок про комунізм і “світле майбутнє” – справжнє. А справжнє завжди перемагає. Однак тоді треба тим, хто створював концепцію та хто її схвалював, просто чесно визнати: “в час відзначень Різдва Христового ми організовуємо святкування “казкових подій”, які жодного стосунку до Різдва Христового не мають”. А не сором‘язливо ховатися за “концептуальність”», – зазначив архієпископ.

За декілька годин подібний коментар з’явився і на офіційній сторінці ПЦУ.

«Різдво Христове святкується у світі впродовж багатьох віків. Змінюються покоління, влада, політичні режими, але сенс цієї Події для християнського світу та пов’язані з нею символи живуть до сьогодні. Попри неодноразові намагання переінакшити, поставити під сумнів, знівелювати смисли, підмінити поняття більш споживацьким, абстрактним, комерційним розумінням свята – Різдво Христове жило і житиме у серцях вірних. У ХХІ столітті Україна нарешті, здавалося б, лишила у минулому антирелігійні, безбожницькі ідеології комунізму, «світлого майбутнього», повернула святкування Різдва Христового, шанування святого Миколая замість вигаданого Діда Мороза… Однак прикро спостерігати, як минуле знову намагається подолати вічне», – говориться на початку заяви.

«Історичне осердя Києва вже переживало перед святою Софією і антирелігійні карнавали, і «святкування Червоної Пасхи», й інші прояви «свободи від Бога і віри». Але щонайменше здивування викликає те, чому сьогодні, у незалежній демократичній країні, всупереч традиційному розумінню, очікуванням, змістовному наповненню різдвяних свят, без обговорення з громадськістю та релігійною спільнотою визначається дивна концепція вигляду головної ялинки країни, яка витісняє християнську символіку і замінює її на «казково-абстрактну». Ми не можемо не звернути на це увагу. Різдвяну зірку традиційно встановлювали на верхівках ялинок як символ Христа, Який народжується, приходить у цей світ. Адже саме Різдвяна зірка осяювала темне небо і сповіщала про народження Сина Божого. А який сенс Різдва має втілювати цьогорічний головний новорічний та різдвяний атрибут країни з капелюхом на верхівці?», – йдеться у офіційному тексті.

«До величного свята Різдва Христового ще є час, тож ми віримо і сподіваємося, що міська влада перегляне концепцію різдвяного прикрашання головного атрибуту новорічно-різдвяних свят, враховуючи його місце розташування і особливе значення Святої Софії Київської для всіх українців», – наголошують у ПЦУ.

Подобається «Політична теологія»? Допоможіть нам працювати ефективніше! Наші реквізити – ТУТ

Підпишіться на нашу сторінку Facebook та канал Telegram!

Аби не залежати від алгоритмів соцмереж, додайте наш сайт у закладки!

Ілюстрація: Umoloda.kyiv.ua

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp