Папа Франциск боїться спадщини святого Томи Аквінського?

У четвер, 22 вересня, Папа Франциск прийняв на аудієнції учасників XI Міжнародного томістичного конгресу, який від 19 до 24 вересня відбувається у Римі на тему «Vetera novis augere. Ресурси томістської традиції в актуальному контексті». 

Його організаторами є Папська академія святого Томи Аквінського та Папський університет святого Томи Аквінського (Angelicum). Франциск вручив гостям заздалегідь приготований текст і виступив експромтом.

Як ідеться у публікації Vatican News, Берголіо застеріг перед начебто «інструменталізацією» вчення святого Томи та вказав на критерії бажаного розуміння його теологічної спадщини.

«У слові, сказаному експромтом, Папа Франциск звернув увагу на ризик експлуатації спадщини святого Томи, наводячи приклад однієї з багатьох інтерпретацій томізму, які перетворили його в “раба казуїстичного мислення”. “Коли ми хочемо пояснити думку вчителя, першим кроком є споглядання, щоб ми були прийнятими в цій учительській думці”, – зазначив Святіший Отець, додаючи, що другим є “скромне” пояснення цієї думки. Відтак слідує інтерпретація, що повинна відзначатися великою обережністю, щоб здійснювати тлумачення “у світлі вчителя”. Папа навів приклад доброї інтерпретації теології святого Томи під час Синоду про сім’ю, де виникли труднощі у розумінні католицької доктрини та тлумачення цього святого. Серед учасників був присутній домініканець – кардинал Крістоф Шенборн, який дав блискучий урок інтерпретації томістичної теології, “тому що він розумів Тому і пояснював його, не експлуатуючи його”, – зауважив Святіший Отець, вказуючи на потребу захистити вчення Томи Аквінського від “проявів інтелектуального редукціонізму”, які ув’язнюють велич його вчительської думки», – йдеться в офіційному повідомленні.

«Ось чому я прошу вас: перш ніж говорити про святого Тому, перш ніж говорити про томізм, перш ніж навчати, ми повинні споглядати: споглядати вчителя, зрозуміти, виходячи за межі його інтелектуального мислення, те, чим жив учитель і що він хотів нам сказати», – цитує слова Франциска ватиканське видання.

За патетикою Берголіо неважко догледіти заклики до релятивізації спадщини Аквіната і вибірково-вільного, вигідного для церковних лібералів тлумачення його вчення.

Звертають на себе увагу і приклади нібито доброї інтерпретації спадщини св. Томи. Кардинал Крістоф Шенборн, якому Франциск приписав «блискучий урок інтерпретації томістичної теології», належить до числа тих католицьких ієрархів, поведінка яких відхиляється від ортодоксії навіть у базових моральних питаннях. Наприклад, у 2014 році він відзначився позитивними відгуками про відомого трансвестита/квіра Томаса Нойвірта (Кончіту Вурст), який того року отримав перемогу у конкурсі «Євробачення». Впродовж останніх років Шенборн підтримав проведення у кафедральному соборі Відня кількох заходів за участі ЛГБТ-активістів, в тому числі згаданого Нойвірта. Так, у 2019 році у кафедральному соборі пройшов «благодійний концерт» на честь осіб із сексуальними відхиленнями, які мають СНІД. Сценою під час концерту служила вівтарна частина храму, а сам кардинал Шенборн сидів у першому ряду, аплодуючи виступам содомітів, що профанували сакральний простір.

Варто наголосити, що Церква ніколи не абсолютизувала вчення св. Томи Аквінського. Проте опора на його спадщину неодноразово виконувала роль маяка, що допомагав триматися ортодоксії.

Подобається «Політична теологія»? Допоможіть нам працювати ефективніше! Наші реквізити – ТУТ

Підпишіться на нашу сторінку Facebook та канал Telegram!

Аби не залежати від алгоритмів соцмереж, додайте наш сайт у закладки!

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp