Смерть президента Танзанії: траур та інсинуації

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

Юрій Олійник

18 березня від хвороби серця помер 61-річний президент Танзанії Джон Помбе Джозеф Магуфулі. Про це у телевізійному зверненні повідомила віце-президент Сама Салуху Хасан.

За президентом була оголошена 14-денна жалоба. Раніше ходили чутки, що Магуфулі, який не з’являвся на людях вже два тижні, захворів коронавірусом.

Цей президент, хімік за освітою, вперше обраний у 2015 році і переобраний у 2020-му, став відомий водночас як популіст, консерватор-християнин і творець економічного дива.

У жовтні 2020 року у Танзанії обирали парламент і президента. За пост президента боролись 15 кандидатів, з яких головні – президент Магуфулі та лідер опозиції Тунду Лісу.

Попри висування партією «Чама ча Мапіндузі» (Партія революції), що з 1977 майже безперервно при владі, Магуфулі як президент позиціонував себе як людина з народу, що протистоїть чиновникам. Посівши керівне місце у столичних кабінетах в Додомі, проявляв себе як неординарний політичний лідер. Відзначився яскравими антикорупційними кроками, зменшенням урядових витрат та «наближенням» чиновників до народу, а також власним прямим спілкуванням з громадянами. Через любов до масштабних дорожніх робіт та ремонту інфраструктури, з настирливою кампанією проти корупції та марнотратства чиновників йому дали прізвисько «Бульдозер». Прославився боротьбою з чиновниками-корупціонерами, змусив ряд великих іноземних корпорацій сплачувати значно більші податки.

Попри позірну екстравагантність (спекуляції на близькості до народної гущі – «фішка» багатьох диктаторів та популістів), в одній із найрозвинутіших країн Африки відбувався значний економічний ріст – до 7% на рік до початку епідемії.

Відомою у всій Африці стала його скептична позиція щодо коронавірусу і можливості закриття церков весною 2020 року, як це робили в сусідніх Уганді та Кенії. Магуфулі прямо заявив – храми закривати не будуть, бо Господь сильніший за вірус. Дослівна цитата: «Ми не закриваємо церкви та мечеті, бо саме там є справжнє зцілення. Коронавірус є сатанинським, і він не може вижити у Тілі Христа».

Танзанійська опозиція одразу розкритикувала цю позицію президента. Дехто, щоправда, вважає, що таким чином Магуфулі намагався зупинити можливу паніку через поширення коронавірусу, заспокоївши народ.

Замість локдауну Танзанія провела активний туристичний сезон і перебрала на себе транспортні потоки з інших африканських країн, що посилило її економіку.

Магуфулі кілька разів наполягав на тому, що його 60-мільйонна країна з приблизно двома третинами християн та третиною мусульман давно перемогла вірус молитвами (тому його звинувачували в протидії поширенню вакцини). Дійшло до того, що, попри його рекомендації, католицькі єпископи обмежували богослужіння у своїх храмах (хоча сам покійний президент був католиком!). Але перед тим, як його госпіталізувати, 19 лютого на похоронах свого головного секретаря Джона Кіджазі закликав танзанійців молитися протягом трьох днів, щоб перемогти нові штами коронавірусу на тлі попереджень про те, що нація спостерігає відродження інфекції.

Демонстрація релігійності та прихильності до консервативних цінностей проявлялася протягом усієї каденції. Він критикував жінок за носіння міні-спідниць, бо це «призводить до поширення ВІЛ і СНІД». Адепти ЛГБТ вважають, що ситуація з їх визнанням із 2015 погіршилась, навіть на фоні сусідньої Кенії. За пропаганду сексуальних відхилень можна сісти на 30 років (хоч у сусідній Уганді, наприклад, теоретично можна отримати і смертну кару). В жовтні 2018 року був створений справжній підрозділ для викриття гомосексуалізму в столиці Дар-ес-Саламі. Дійшло до того, що Магуфулі вважали ілюстрацією християнського фундаменталізму.

Поки танзанійці сумують, в багатьох ліберальних ЗМІ помітна іронія – мовляв уповав на релігію проти ковіду, а сам загинув. Але офіційна версія – проблеми з серцем. Інформація про ковід – це неофіційні дані з опозиційних джерел. До того ж, ніхто не говорив що не можна померти від вірусу – справа в розумінні необхідності карантину.

Водночас варто навести думку місцевих релігійних діячів, що підтримували Магуфулі. Питання – як ставитись до вірусу і чому помирають навіть президенти – стали одними з важливих питань богословського осмислення (нещодавно в червні 2020 року у сусідній Республіці Бурунді помер 55-річний президент П’єр Нкурунзіза, теж від коронавірсу). Тоді Паскаль Ніабенда, політик, який був президентом Національної Асамблеї Бурунді з 2015 по 2020 рік, заявив, що вірус був принесений Богом, щоб покарати націю за її гріхи, і закликав церкви продовжувати молитися, щоб громадяни були в безпеці від пандемії.

«Тільки Бог може врятувати цю націю, хоча ми продовжуємо дотримуватися протоколів охорони здоров’я, встановлених міністерством охорони здоров’я. Будемо молитися і просити прощення у Бога», – сказав він нещодавно у церкві п’ятидесятників на півночі країни.

Танзанійський пастор Джозеф Маяла Мітіньє з Африканської євангелістської церкви в м. Аруша зауважив, що хоча Бог зцілює практично кожну відому хворобу, християнам настав час зрозуміти, що Бог часто використовує медицину, аби здійснити своє зцілення.

«Я не вірю, що існує якась хвороба, яку Бог не може зцілити. Він дав нам владу виганяти злих духів і зцілювати будь-які хвороби та недуги, – сказав Мітіньє. – Але Бог наповнив чоловіків і жінок духом зцілення. Деякі проходять медичний коледж, а інших Бог просто наповнює духом розуму, знань, умінь та розуміння».

Подобається «Політична теологія»? Допоможіть нам працювати ефективніше! Наші реквізити – ТУТ

Підпишіться на нашу сторінку Facebook та канал Telegram!

Аби не залежати від алгоритмів соцмереж, додайте наш сайт у закладки!

Ілюстрація: Seattletimes.com

Юрій Олійник

Юрій Олійник

Кандидат політичних наук

Закінчив факультет соціальних наук та соціальних технологій Національного університету «Києво-Могилянська академія» (магістр політології, 2013). В 2013-2016 роках навчався в аспірантурі при Національному інституті стратегічних досліджень.

Співзасновник Центру дослідження Африки, експерт НАЦ «Українські студії стратегічних досліджень».

Інтелектуальні зацікавлення: національна безпека, Африканський регіон, історіософія, футурологія, глобальні загрози.